Home  |  Królik  |  Papuga  |  Kanarek  |  Owczarek  |  Redakcja  |  Klub  |  Kontakt      

  • Home
  • Królik
  • Papuga
  • Kanarek
  • Gryzonie
  • Działka
  • Co nowego
  • Galeria  I
  • Galeria  II
  • Galeria  III
  • Mapa strony
  • Forum Trunia
  • Serwis Trunia
  • Zrób stronę
  • Przyjaciele
  • Literatura
  • Webcam
  • Zapytania
  • Redakcja
  • Lekarze
  • Ustawy
  • Banery
  • Humor
  • Ebook
  • Quiz
  • Linki
  • E-mail
  • Ludwinów
  • Ułani
  • Galeria Ułani
  • Galeria Ułani I
  • Album 1932
  • Wojsko 68-70
  •    

    Historia światowego spadochroniarstwa.

    O tym, że człowiek od dawien dawna próbował przełamać barierę przyciągania ziemskiego, aby swobodnie poruszać się w powietrzu, świadczą legendy, których postaci traktuje się jako prekursorów spadochroniarstwa i lotnictwa.

    Jednym z legendarnych bohaterów "podniebnych" przygód stał się cesarz chiński Shon, który ok. 2200 r. p.n.e. skoczył z dachu płonącego domu, wykorzystując do zamortyzowania lądowania dwa duże słomkowe kapelusze.

    Chińskie rękopisy przetłumaczone przez francuskiego zakonnika Varron opisują uroczystości koronacyjne cesarza Fo-kien w 1306 roku, podczas których akrobaci rzucali się z wysokich wież,używając do tego celu dużych parasoli służących do zmniejszania prędkości.

    Inną legendą, która przetrwała do dnia dzisiejszego, jest historia Ikara syna Dedala, który odbył lot z wyspy Krety na specjalnie skonstruowanych skrzydłach.

    Jednak dopiero Leonardo da Vinci w XV wieku zaprojektował spadochron o wymiarach niezwykle zbliżonych do wymiarów spadochronów współczesnych. Opis z 1495 r. projektu: Jeżeli człowiek weźmie kawałek płótna żaglowego i nada mu kształt piramidy, której każda strona będzie mieć 12 łokci szerokości i takąż wysokość, to może bezpiecznie opuścić się z dowolnej wysokości. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że "łokieć" ma około 50-60 cm stwierdzimy, że teoria budowy spadochrony według pomysłu Leonarda sa Vinci jest aktualna do dziś z małymi poprawkami, jak na przykład wysokość czaszy gdyż nowoczesne spadochrony mają czaszę o średnicy około 6 metrów.

    W 1617 r. biskup dalmacki Fausto Verancio de Sebenico (ur. 1551 r. w Sebenico, zm. 1617 r.) w swoje książce pisał : człowiek za pomocą kwadratowego kawałka płótna rozpiętego na czterech równych kijach i czterech sznurkach może bez obawy opuścić się z wysokości. W dalszej części przestrzega aby wielkość płótna dobierać do ciężaru człowieka.

    Pierwszą matematyczną teorię spadochronu stworzył Isaac Newton w 1710 r. Pozwoliło to innym na konstruowanie różnych urządzeń zapewniających bezpieczne opadanie i lądowanie.

    A w 1710 roku Isaac Newton opracował pierwszą matematyczną teorię spadochronu, co pozwoliło na dalsze konstruowanie różnych urządzeń spadających. Dla ciekawskich wymienię jednak najważniejsze fakty:

    • W 1783 roku Sebastian Lenormand wykonał pierwszy skok z wieży obserwatorium na urządzeniu, które nazwał "parachute" (para-przeciw, chute-opadanie z jęz.fran.) Stąd wzięło się pojecie "spadochronu". W tym samym roku został skonstruowany pierwszy latający balon.

    • W 1785 roku Jean Pierre Blanchard skonstruował spadochron o sztywnej konstrukcji, ale umożliwiającej natychmiastowe użycie. Początkowo testował swój spadochron, wyrzucając z kosza balonu psa, ale w listopadzie tego samego roku, na wysokości 1000 metrów balon uległ awarii i Blanchard musiał wykonać swój pierwszy skok spadochronowy. Był to pierwszy wypadek uratowania się człowieka na spadochronie podczas awarii balonu.

    • W 1797 roku Andre Garnerin zaprojektował budowę spadochronu, który nie miał już żadnych usztywnień i osobiście go zademonstrował. Był to pierwszy nieprzymusowy skok ze spadochronem z balonu. André-Jacques Garnerin i Jeanne Genvieve Labrosse to małżeństwo, które zapisało się w historii spadochroniarstwa ona jako pierwsza kobieta na świecie skoczyła ze spadochronem w 1799 roku. On - 22 października 1797 r. jako pierwszy człowiek w historii wykonał skok ze spadochronu z wysokości ok. 700 m. w paryskim Parku Monceau. Wylądował cały i zdrowy. Spadochron był jego samodzielnym dziełem, a w zasadzie była to siedmiometrowa, jedwabna płachta, kształtem przypominająca parasol. Sławę Garnerin zyskał w 1798 r., kiedy to ogłosił publicznie, iż dokona pierwszego w historii lotu balonem w towarzystwie pasażera. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że tym pasażerem miała być kobieta. Z tego tez powodu musiał stawić się przed paryską policją, celem uzasadnienia swego projektu. Urzędnicy byli bardzo zaniepokojeni, tym że zmiana ciśnienia na wysokości niekorzystnie wpłynie na delikatne ciało kobiety i może doprowadzić do utraty przytomności. W dodatku taka bliskość płci przeciwnych (wszak kosz balonowy jest bardzo mały) może wywołać komplikacje natury moralnej. Dlatego też wydano zakaz tego lotu. Po serii odwołań, zakaz uchylono. Na starcie Gareninowi towarzyszyły tłumy paryżan. Lot odbył się bez komplikacji. Zakończył się 30 km na północ od Paryża w miejscowości Goussainville.

    • W 1903 roku został zbudowany pierwszy samolot z napędem spalinowym. Jako pierwszy skok skoczka doświadczalnego z samolotu traktuje się skok kapitana Alberta Berry. W 1912 roku wyskoczył on z samolotu na wysokości 450 m i otworzył spadochron na 200 m.

    • Ważnym rozwiązaniem technicznym był spadochron zaprojektowany przez Gleba Kotielnikowa w 1911 roku. Stworzył on spadochron o czaszy z jedwabnej tkaniny, wyrzucanej sprężynowo po otwarciu pokrowca i z linkami podzielonymi na grupy. Spadochron ten był pierwszym spadochronem plecakowym, umocowanym do uchwytów plecowych uprzęży.

    • Podczas I Wojny Światowej konstruktor Leslie Irvin stworzył spadochrony plecowe, siedzeniowe i kolanowe, których pokrowce miały różne kształty, a poza tym były miękkie i nieusztywnione. Od 1919 roku spadochrony pod nazwą "Irvin" wprowadzono do armii amerykańskiej i były one używane w innych krajach aż do lat 30-tych.

    • W czasie II Wojny Światowej ustalono kilka zasadniczych typów spadochronów: "Irvin" - okrągły, Spadochron Hoffamana - amerykański trójkątny, Spadochron Łobanowa - radziecki kwadratowy, "Salvator" - włoski, "Nanaka" - japoński. Po II Wojnie Światowej nie zaprzestano poszukiwania dalszych rozwiązań technicznych spadochronów osobowych. Pierwsze międzynarodowe zawody spadochronowe w skokach na celność lądowania zorganizowano w 1919 roku w Stanach Zjednoczonych. W Europie pierwsze zawody spadochronowe rozegrano w Rzymie w 1922 roku. Początek rozwoju sportu spadochronowego w Polsce przypada na 1923 rok. Wtedy to powstała organizacja społeczna Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, która organizowała różnego rodzaju imprezy, pogadanki i pokazy lotnicze. W 1919 roku został założony Aeroklub Polski, jako pierwsza formalno-prawna organizacja polskich lotników sportowych. A w 1927 roku powstał Aeroklub Warszawski.

    Spadochroniarstwo zdobywało coraz większe rzesze sympatyków. W 1936 roku postawiono pierwszą wieżę spadochronową na Polach Mokotowskich w Warszawie, a do 1939 roku zbudowano w Polsce 17 takich wież. W 1939 roku utworzony został Wojskowy Ośrodek Spadochronowy, który to przeprowadził liczne wojskowe kursy spadochronowe.

    Po wojnie pierwszy skok ze spadochronem w Polsce wykonał Tadeusz Litwiński w 1945 roku. W 1948 roku Liga Lotnicza zorganizowała pierwszy instruktorski kurs spadochronowy, a od 1951 roku czynne jest Centrum Wyszkolenia Spadochronowego w Nowym Targu.




    SKOKI SPADOCHRONOWE - Szkolenie podstawowe
    Skoki Spadochronowe - Szkolenie podstawowe autor: Borysław Dzieciaszek

    Podręcznik Skoki Spadochronowe - Szkolenie podstawowe przeznaczony jest dla początkujących spadochroniarzy, którzy szkolą się na spadochronie szybującym metodą na linę lub AFF. Celem autora było opracowanie niezbyt obszernej publikacji, którą dałoby się przeczytać w ciągu jednego dnia, by w ten sposób uporządkować i ugruntować wiedzę zdobytą podczas kursu spadochronowego. Treść podręcznika została zilustrowana licznymi rysunkami, co sprawia, że czytelnicy nie powinni mieć najmniejszych problemów ze zrozumieniem opisanych w nim zagadnień. Podręcznik jest wyjątkowy, ale nie dlatego, że zawiera szokujące nowości. Wyjątkowe jest zawarcie w nim esencji wiedzy z zakresu, który zapowiada tytuł oraz przedstawienie trudnych do wytłumaczenia zagadnień w bardzo przystępny sposób.

    SKOKI SPADOCHRONOWE - Szkolenie na spadochronie klasycznym
    Skoki Spadochronowe -Szkolenie na spadochronie klasycznym autor: Borysław Dzieciaszek
    format A5, 48 stron
    czarno-białe rysunki

    Skrypt Skoki Spadochronowe -Szkolenie na spadochronie klasycznym przeznaczony jest dla początkujących spadochroniarzy, rozpoczynających szkolenie na spadochronie klasycznym. Celem autora było opracowanie materiałów szkoleniowych, które pomogłyby uzupełnić i ugruntować wiedzę zdobytą podczas kursu spadochronowego. Autor kierował się zasadą minimum treści - maksimum wiedzy, tak więc w skrypcie znajdują się tylko te wiadomości, z którymi warto zapoznać się przed wykonaniem pierwszego skoku spadochronowego w życiu. Oddając się lekturze niniejszej publikacji można dowiedzieć się jakie czynności należy wykonać podczas skoku na spadochronie klasycznym. Ponadto, czytelnik zapozna się z: krótkim rysem historycznym, teorią skoku, budową i zasadą działania spadochronu oraz postępowaniem w razie wystąpienia sytuacji awaryjnej. W skrypcie znajdują się także rozdziały zawierające etapy układania spadochronu oraz podstawowe wiadomości o osprzęcie spadochronowym i samolotach, z których wykonuje się skoki. Treść poszczególnych rozdziałów zilustrowana została licznymi rysunkami.

    SKOKI SPADOCHRONOWE - Podstawy akrobacji zespołowej
    Skoki Spadochronowe - Podstawy akrobacji zespołowej autor: Borysław Dzieciaszek
    format B5, 142 strony
    laminowana okładka (kolorowa)
    liczne zdjęcia i rysunki (czarno-białe)

    Książka Skoki Spadochronowe - Podstawy akrobacji zespołowej przeznaczona jest dla początkujących spadochroniarzy, którzy chcą zapoznać się z akrobacją zespołową. Dla pozostałych czytelników stanowi przystępnie opracowany zbiór wiadomości, wprowadzający ich w jedną z najbardziej ekscytujących dziedzin lotnictwa. Książka stanowi połączenie podręcznika z opowiadaniem. Zawarty w niej materiał szkoleniowy może posłużyć jako pomoc dydaktyczna w nauczaniu figur akrobacji zespołowej i sposobów przemieszczania się w powietrzu. Oddając się lekturze niniejszej publikacji można dowiedzieć się na czym polega sztuka przemieszczania się w dowolnym kierunku i co trzeba zrobić, żeby sztukę tę opanować. Ćwiczenia i opisy poszczególnych pozycji ciała zostały zilustrowane licznymi rysunkami. Poza informacjami dotyczącymi stricte akrobacji zespołowej można tu znaleźć rozdziały o tematyce ogólnej, dotyczące historii, atmosfery ziemskiej, oporu powietrza, sprzętu spadochronowego itp. Autor podręcznika nie zapomniał również o najnowszych trendach w spadochroniarstwie, przeznaczając dwa rozdziały na opis techniki skoków na tzw. "freeflying". Na końcu podręcznika znajdują się bardzo przydatne dodatki w postaci adresów krajowych i zagranicznych aeroklubów oraz spadochronowego słowniczka angielsko-polskiego (ponad 130 haseł).





    Góra   Główna   Szkolenie spad.   Galeria   Historia powstania WPD    Sklepy    Historia OSS

    Commando  Historia spadochroniarstwa   8 Pułk Ułanów   Galeria ułanów   Galeria Ułani III

    Album Ułani 1932     Historia Ludwinowa     Historia Biskupic

    Ci którzy odeszli podczas wykonywania obowiązków służbowych